Der er vidst ikke nogen tvivl om, at supermarkederne gør, hvad de kan for at sælge mest muligt, men ved du egentlig, hvor meget de faktisk gør, og hvor stor en videnskab, der ligger bag? Hele den måde supermarkedernes indretning er bygget op har en vigtig betydning.
Det vil jeg nu forklare, således at du forhåbentlig kan udgå at falde i fælden, næste gang du skal handle ind.
Lydene, musikken, duftene og farverne er alt sammen med til at påvirke os, således at vi køber mere, end vi regner med. Dette er tydeligt for alle, men supermarkederne bruger også mange kræfter på at placere varerne på den rigtige måde.
Område placeringer
Alle varer har en placering, som er kategoriseret A, B eller C.
A-placeringerne er de bedste, og de varer der er placeret der, vil man altid komme forbi i løbet af sin tur igennem supermarkedet. Disse pladser betaler nogle producenter sig til, således at deres produkt bliver set før en konkurrents. I USA bruger producenterne omkring 50 % af deres marketingsbudget på at få de gode placeringer i supermarkederne. Herhjemme er der ikke tal på det, men producenterne bruger formentlig også en stor andel.
Hylder
Udover at få en A-placering, så sælger de varer, som er placeret midt på hylden og op til skulderhøjde bedst. Varer der er placeret her vil sælge langt bedre end varer placeret i top eller bund. Dette er fordi, vi ubevidst bliver påvirket til at tage det i øjenhøjde. Hvis en vare fra bunden bliver flyttet et par hylder op, så vil salget ofte stige. Det er desværre sådan, at det ikke altid er de sundeste varer, som står i denne højde, og derfor bliver vi ubevidst påvirket til at vælge usunde varer.
Hertil bruger producenterne også mange kræfter på selve emballagen. Hvis du gerne vil vide mere om disse virkemidler, kan du læse om producenternes virkemidler her.
Indgangen
Disse placeringer kan man komme udenom ved at være målbevidst og kun købe de produkter, man har besluttet hjemmefra, men her kommer impulskøbene ind i billedet.
Det er bevidst fra supermarkedets side, at der er placeret kalorieholdige fødevarer umildbart inden for døren – det kan allerede være i foyeren, at disse varer er placeret. Her kommer hulemanden op i os, og vi tænker, at kalorieholdige fødevarer er gode, da det hjælper os til overlevelse, og derfor kommer disse fødevarer nemt i kurven.
Gang- og kantplaceringer
Herudover er varerne taktisk placeret i forhold til forbrugerens vej igennem supermarkedet. Ofte er sodavand placeret nærmest ude midt i gangene, så man ikke kan undgå at gå forbi dem. Det kan også være spottilbud, som ofte er slik, som er placeret på vej op imod kassen, når man ellers er færdig med sine indkøb.
Kassen
Når vi så er kommet frem til kassen, er der alle småtingene, som vi så nemt smider i kurven – tyggegummi, blade, sodavand, aviser eller andet. Det er nemt, og der er ingen, der ser, at vi lige tager en chokoladebar med.
Når alt dette er sagt, så vil jeg sige, at det vigtigste er at være opmærksom, når du handler, da opmærksomheden i sig selv kan hjælpe rigtig meget på vej.
.
Men hvad bringer fremtiden…
Allerede i dag er langt størstedelen af de amerikanske og britiske supermarkeder overvåget. Igennem overvågningen kan butikkerne identificere køn, alder, etnicitet og andet data. Ud fra dette kortlægges ens indkøbsvaner, som herved kan bruges i markedsføringen samt indretningen af supermarkedet. I Danmark er denne teknologi på vej, også med endnu mere indviklede måder at tjekke vores indkøb på, men Forbrugerrådet er allerede opmærksomme på denne udvikling, og de vil sørge for, at ingen personfølsomme data bliver misbrugt.