Ny viden
For nylig er resultatet af et forsøg med nudging i et supermarked kommet frem. Testen blev foretaget i SuperBrugsen Hjallese, hvor man forinden havde lavet et kontrolstudie over kundernes indkøbsvaner i 12 uger. Efter tre ugers prøvetid med forskellige nudgingmetoder, altså metoder, der skulle gøre det sunde valg lettere for os, viste det sig, at salget af frugt blev øget med 23 procent og salget af grønt med 20 procent!
Hvad er nudging?
Nudging er en metode, der bruges til at gøre det sundere eller bedre valg lettere at træffe. Der er ikke tale om, at man fravælger noget for folk, men man gør det sundere valg nemmere tilgængeligt. At nudge er at give et kærligt skub eller et puf. Et nudgingprojekt laves på baggrund af studier om menneskers adfærd, og kræver stor forudgående dataindsamling. Nudging er stedsbestemt, og fordi nudget virker et sted, så vil det ikke nødvendigvis virke et andet sted.
Men hvad gjorde de anderledes i SuperBrugsen?
Forsøgene gik ud på at flytte grøntsagerne til indgangspartiet, der blev brugt skildring for at fremhæve lokale producenter samt placering af frugt side om side med slikket.
[resp_image id=’24632′ caption=’Eksempel på placering af frugt ved kassen i Irma. Foto: Politiken.dk‘]
Men hvad kan vi så bruge det her til?
Jo, tallene viser os, at vi gerne vil vælge sundere, men desværre vil en sådan ændring i supermarkedet også være præget af netop ændringen. Når der bliver flyttet rundt i butikken, så vil vi naturligt ændre adfærd, fordi vi derved lægger mærke til ændringen. Det kan påvirke os til at købe udelukkende af den grund – derfor vil jeg tage tallene med et gran salt.
Kan man stole på den slags forsøg?
Jeg kunne godt have tænkt mig at se tallene for en forsøgsperiode, hvor forsøget havde løbet lige så længe som kontrolperioden. Desuden har det haft en klar betydning, at det er på flere områder, at der er blevet lavet ændringer. Fokusset på frugt og grønt i butikken har med stor sandsynlighed påvirket forbrugerne.
Der skal dog ikke kun gives lidt kritik af undersøgelsen, for det er glædeligt at se, at vigtige aktører på fødevareområdet gerne vil skabe bedre muligheder for, at vi vælger at komme mere frugt og grønt i kurven, da det jo i sidste ende kan have en stor betydning for vores sundhed. Der skal lyde stor ros herfra – men også et par forbehold over for resultaterne.
Flere initiativer i fremtiden
Lad os håbe, at vi ser endnu flere af disse initiativer fremover fra supermarkedernes side! Vi bestemmer i høj grad selv, hvad vi kommer i indkøbskurven, men det er skønt når det sunde valg er let at tage 🙂
Undersøgelsen er foretaget i samarbejde mellem Landbrug & Fødevarer, Fødevarestyrelsen, Coop, De Samvirkende Købmænd og iNudgeyou. Undersøgelsen har haft sit udspring af kampagnen ’6 om dagen’ og har haft til formål at øge danskernes indtag af frugt og grønt.